دادخواست

مجازات فروش مال غیر

مجازات فروش مال غیر

مجازات فروش مال غیر

برای پرداختن به موضوع مجازات فروش مال غیر ابتدا باید تعریفی از مفهوم فروش مال غیر داشته باشیم  و بعد به مجازات فروش مال غیر بپردازیم .

فروش مال غیر یکی از انواع تقلبانه تعدی و تجاوز به اموال دیگران می باشد. به جرم انتقال یا فروش مال دیگران جرم مقید ( جرم فروش مال غیر ) نامیده می شود که در این جرم برای دیگری زیان مالی ایجاد می شود. انجام این عمل به طور معمول به قصد زیان رساندن به مالک اصلی می باشد .

به طور کلی جرم فروش مال غیر و انتقال مال دیگری یکی از انواع خاص کلاهبرداری محسوب میشود و جرم فروش مال غیر در دسته بندی جرایم بر اساس موضوع آن جز جرایم علیه اموال دسته بندی می شود.

* در صورتی که این نوع از کلاهبرداری برای شما اتفاق افتاده و دچار سردرگمی شده اید؛ بهترین راه مراجعه به یک وکیل خوب است که به شما در مورد مجازات فروش مال غیر اطلاعات بدهد و بتوانید در زمینه شکایت از شخص مجرم از کمک ها و راهنمایی های او استفاده کنید. اگر در جستجوی یک وکیل خوب ارومیه هستید که در زمینه حل پرونده های مشابه موفق عمل کرده باشد؛ پیشنهاد ما به وکیل پایه یک دادگستری نجات علی پور است*

رکن قانونی فروش مال غیر

با توجه به قانون مصوب سال 1308 همچنین رای دیوان عالی کشور؛ مجازات فروش مال غیر تابع مجازات ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری مصوب شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام است که می توان همواره در چنین مواردی به آن استناد کرد.

رکن مادی فروش مال غیر

در مبحث کلاهبرداری از نوع فروش مال غیر تنها فروش مال دیگری توسط شخص کلاهبردار و مجرم برای انجام شکایت کفایت می کند. در این جرم اگر قولنامه ای تنظیم و امضا شود رکن مادی جرم فروش مال غیر به حساب می آید.

رکن معنوی فروش مال غیر

داشتن نیت فروش مال غیر و از عمد بودن ارتکاب این جرم رکن معنوی و روانی این جرم را می توانند تشکیل دهند. یعنی شخص انتقال دهنده مال غیر در ابتدای امر باید نیت فروش مال غیر را داشته باشد و بعد از آن برای فروش آن اقدام کند. اما اگر شخصی بدون نیت خاصی و از روی ندانستن و غیر عمد مال دیگری را بفروشد مجازاتی در پی نخواهد داشت.

مجازات فروش مال غیر

شامل حبس از یک تا هفت سال می باشد. همچنین پرداخت جزای نقدی معادل مالی که تصرف کرده است و برگرداندن مال به مالکش است. اگر مجرم از کارکنان دولتی باشد برای همیشه از کار دولتی محروم خواهد شد. کسی که فروش مال نزد او صورت گرفته است در صورتی که آگاه به فروش مال غیر باشد معاون جرم تلقی خواهد شد.

طرح شکایت فروش مال غیر چگونه است؟

در مرحله اول باید مدارک، شواهد و اسناد که همان سند مالکیت ملک تصرف شده یا مبایعه نامه آن که بتوانیم ثابت کنیم که ملک مورد نظر برای ما می باشد.

در مرحله دوم باید مدارک، شواهد و اسنادی را که مشخص میکند که شخص مورد نظر اموال ما رو به دیگری انتقال داده است را باید جمع آوری کنیم. بعد از جمع آوری کلیه مدارک و اسناد باید اقدام به شکایت کنیم. اما قبل از  طرح شکایت فروش مال غیر باید نوع مال را از نظر منقول یا غیر منقول بودن بررسی کنیم.

در صورتی که مال مورد نظر منقول باشد باید در محلی که شخص مجرم سکونت دارد طرح شکایت فروش مال غیر را انجام دهید. اما اگر شخص مجرم مکانش مشخص نباشد شخص شاکی می تواند در محلی که خودش سکونت دارد شکایت خود را ثبت نماید.

 جمع آوری کلیه اسناد و مدارک و مشخص شدن مکان طرح شکایت فروش مال غیر باید با مراجعه نمودن به دفتر خدمات قضایی و پرداخت نمودن حق دادرسی اقدام به شکایت نماییم. بعد از آن خوئ دفتر خدمات قضایی بقیه امور را پیگیری میکند وپرونده را به دادگاهی که صلاحیت رسیدگی آن را دارد ارجاع می دهد.

بعد از طی این مراحل، دادگاه پرونده را به یکی از شعب ارجاع می دهد . و در آن شعبه تاریخ رسیدگی به پرونده تعییت می شود  . از طریق پیامک به شخص شکایت کننده اطلاع داده می شود که در زمان مقرر شده در دادگاه حاضر شود و به دفاع از اظهاراتش بپردازد .

مهلت شکایت فروش مال غیر

مهلت شکایت فروش مال غیر مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه خاصی داشت . مدت زمان جرم انتقال مال غیر با توجه به قانون مطرح شده در ماده 105 قانون مجازات اسلامی باید برا اساس میزان مجازات این جرم باشد   .  میزان مجازات جرم انتقال مال غیر یک تا هفت سال حبس می باشد که طبق ماده 19 قانون مجازات اسلامی درجه 4 محسوب می شود. جرایم تعزیری درجه 4 دارای یک سال مهلت طرح شکایت و ده سال مدت تعقیب شکایت می باشد.

اگر شخص شاکی از طریق وکیل خود اقدام به شکایت کند مزایای زیادی دارد. هم روند رسیدگی به پرونده سریع تر خواهد شد و امکان اثبات ادعای فرد شاکی بیشتر خواهد شد . اگر شما به دنبال وکیل مناسبی در این زمینه هستید ما به شما وکیل پایه یک دادگستری نجات علی پور را معرفی می نماییم یک وکیل خوب در ارومیه می باشد .

وکیل پایه یک دادگستری نجات علی پور/ وکیل خوب ارومیه

وکیل پایه یک دادگستری نجات علی پور علاقه بسیار زیادی به شغل وکالت داشت . و همین باعث شد که همواره به عنوان یک وکیل موفق عمل کند .

رزومه پربار و موفق او نیز ناشی پیش از هر چیز ناشی از همین علاقه است . عشق به وکالت باعث شد .

که وکیل پایه یک دادگستری نجات علی پور مدارک لیسانس و فوق لیسانس خود را یکی پس از دیگری .

با موفقیت و نمرات درخشان اخذ نموده و فعالیت خود به عنوان یک وکیل و مشاور حقوقی را آغاز نماید .

پس اگر به دنبال یک وکیل مطمئن و کاربلد هستید ما به شما وکیل پایه یک دادگستری نجات علی پور را معرفی می نماییم . که یک وکیل خوب ارومیه با سابقه درخشان و تخصص در زمینه پرونده های مربوط به مجازات فروش مال غیر می باشد.

 

برای آشنایی بیشتر با وکیل در ارومیه لطفا اینجــــا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *